Av: Evelina E/Alien Bling

Kladdkakan är en älskad kaka som kommer i alla möjliga former och bakas efter alla möjliga recept. Med salt, utan salt, smält blockchoklad eller kakao - hur kladdkakan ska bakas beror nog på vem man frågar.
De typiska kladdkakefärgerna brunt och det vita florsockret som ofta används som garnityr, samt en valfri accentfärg är vad vi skapat efter!


Kladdkakan blir alltmer en svensk klassiker och man kan hitta mängder av recept till denna kaka. Skillnaden mellan kladdkaka och chokladkaka är frånvaron av bakpulver, vilket ger den kladdiga konsistensen då det inte finns luftbubblor i smeten.
Susanne har gjort ett receptkort att sätta i kokboken eller kanske för att ge bort till någon.


"Recept.. överallt har man dem. I pärmar, böcker, papper. Jag tröttnade på att ha allting utspritt så jag
bestämde mig för att samla mina favoritrecept på ett ställe på egengjorda receptkort.
Jag har valt formatet av ett halv A4 men det är upp till var & en vad man tycker är snyggt eller
passar i den förvaring man väljer. Sen tycker jag att ett receptkort ska vara tjusigt men inte för
rörigt. Man ska enkelt kunna läsa receptet.
Här är då mitt favoritrecept på kladdkaka. Texten har jag skrivit i Word och sedan skrivit ut i lagom
format.

Jag börjar alltid med att lägga alla saker som skall vara på alstret löst på alstret för att se om det
passar, om man behöver ändra plats på något etc.
Två matchande bruna mönsterark får vara min grund för kortet ovanpå ett svagt beige ark. Prickiga
bandet följer upp det prickiga mönsterarket. Ovanpå det fäster jag texten.

För att det inte ska bli helt enkelfärgat vill jag ha en liten färgklick och jag tycker att antingen blått
eller rosa kan vara fint till brunt men i detta fallet valde jag blått.
Stjärnorna är en clearstamp som är uppstämplat på albumblad och sedan färglagt med MCPtekniken.
För att få en liten glittrande effekt så har jag lagt en svag sträng längs med stjärnränderna
med Stickles.
Slutligen satte jag blåa brads i hörnen för att det skulle 'rama in' själva receptet."

Receptkort av Tiggy



Detaljbild av Tiggy


Att scrappa innebär inte att bara skapa om vänner och familj utan det kan vara om kladdkakor också!
Här har jag gjort en LO om kladdkakan.


"Jag började med en chokladig bas med brun cardstock, sen valde jag ett papper med svagt mönster.
I filmrensan fick fotot plats men då jag bara hade ett fick stämplade jag 'Yummy' på vit cardstock. Banderrollen är en vit rubon som jag gnuggade fast på cs i samma färg som grunden till LO'n, jag konturklippte och skrev min text med vit penna innan jag monterade på 3D-kuddar. Det stora gröna K:et fick jag i en swap!

Receptet är utskrivet på vanligt skrivarpapper och nedsmutsat med chalk och en 'rakborste'.
Det gröna nätet i över och underkant är magic mesh.
Jag kunde inte hålla mig till bara en accentfärg så lite röd dymo smög sig in också. ;)"

Layout av Alien Bling
Foto av Cornelia E (kladdkakan)



Birgitta gjorde ett fiffigt inbjudningskort till kladdkakafikan - i form av en kladdkaka!


"Jag har valt att göra min inbjudan till after work fika i form av en kladdkaka. Den är av mörkbrun CS även om det inte ser så ut på fotot. Baksidan har klätts med tårtpapper för att förstärka känslan av riktig kaka. Jag brukar alltid garnera mina kakor med något, oftast med siktat florsocker och ibland med silverkulor eller dylikt. Här fick glitter och chalk göra det jobbet. På baksidan finns receptet med i fall hjärtevännen vill bjuda tillbaka någon gång."
Kort av Bi



Kort av Bi



Kort av Bi


Lotta tog till fasta på det kladdiga och gjorde en layout om kakor som bakas i sandlådan - dock bör man nog undvika att äta dessa. ;)


"Med en liten grabb i huset blev min tolkning "Baka, baka kladdkaka". För visst är det kladdigt att baka ler- eller jordkakor? Rackarns goda är de ändå. ;)

Jag har lagt filter på fotona för att få till en soft brun nyans som matchar det övriga bruna och vita på layouten. Chalk har åkt på både här och där för att undvika det där totalt kritvita i för stor utsträckning. Samtidigt passar det med en smutsig look i det här sammanhanget..."

Layout av maxell


Hur skapar du med recept? Visa oss gärna i skrotbokens galleri!

Cornelia/Raggsockas hemsida

0 kommentarer: