Veck, veck och åter veck

on 11 maj 2009

av maxell

Inom klädesmodet för våren och sommaren är veck trendiga. Vi "utvecklar" oss genom att skapa alster där vi använder någon form av veck.

Inom klädersmodet hittar vi veck i olika skepnader. Det kan handla om en veckad kjol, en jacka med lagda veck, en veckad puffärm eller byxor med sydda veck fram. Hur ser det då ut med veck inom vårt skapande?

Scrappare använder sig av band som fästs veckade på ett alster. Jag har ofta sett veckat tyg användas, till exempel, som bakgrund eller dekoration på en layout eller för att altra en pärm. Det är också vanligt att använda veck för att distressa papper. Wellpapp och i viss mån wellpappveckare har sedan en tid tillbaka smygit sig in i vårt skapande. Layouter som skapas i lager på lager med en sliten look har ofta uppvikta flikar där underliggande lager syns igenom. Tja... egentligen kan vi vecka vad som helst. Här kommer vår inspiration.

Först ut är T.Wadbro som använder moderiktiga veck för sin illustration.


Passade på att klä upp en robottjej i en veckad kjol för temat~
Blyerts och Photoshop.

Illustration av Metal_Minish

Jag (maxell) valde att vecka papper för hand för att skapa djup i min layout.


Jag brukar, nästintill utan undantag, alltid vecka band. Det händer att jag slinker in en bit wellpapp eller ett papper som jag eller sonen kört genom wellpappveckaren. För en layout har jag använt veckat tyg som bakgrund. Sedan då? Jag klurade lite och kom fram till att det rimligen går att vecka papper.

Jag valde en enkel rak remsa att vecka. Den är sedan fäst för att sticka upp och skapa dimension. Jag chalkade kanterna i en passande sotig färg. :) Nästa steg är nu att vecka ett papper med till exempel ett bågmönster för att spela ögat ett spratt samtidigt som det skapar dimension.

Layout av maxell



Flerdimensionella närbilder
Foton av maxell

Carola visar på ett annat sätt att vecka papper. Hon har skapat en egentillverkad dekoration.


Här har jag gjort ett kort med en stor cupcake/muffins på. Har använt mig av ett mönstrat papper som jag veckade och klistrade fast på en bit brun cardstock. Sedan ritade jag på frihand 2 st molnliknande figurer på vit cardstock, klippte ut dem och fäste dem med 3D kuddar.

De gula och rosa prickarna gjorde jag med hjälp av gluedots som jag sen strödde glittersammet på. Hjärtat är en chipboardfigur som jag målat med glitterstickles på.

Dessa går att göra i mindre varianter också för att använda på till exempel en layout. Lite pillrigt men roligt och så enkelt.

Kort av Carola

T.Wadbro använde veck för att skapa dimension och intresse. Hon visar också hur ett hörnveck blir en pil. Alla olika veck skapar tillsammans en helhet.


Jag började med att vika bakgrundspappret, en rad vågrätt och en rad snett över hela pappret. När jag sedan vecklat ut pappret igen chalkade jag nätt längsmed de nu upphöjda partierna för att förstärka 3D-effekten.

Att vika band och spets är vanligt inom scrap, dock är det sällan jag själv har chans att använda det, så det var roligt att använda spetsen som sett ensam ut så länge...

En finishing touch är det vikta hörnet uppe till vänster. Den ger ytterligare fokus på fotona, som om den pekar mot dem.

Layout av Metal_Minish

Andra veck som vi kan använda i vårt skapande är till exempel wellpapp (färgad och målad eller omålad kartong), wellpappsveckare (för att ge ett papper wellpappmönster), origami, bull-, knäck eller ishchokladformar (med veckade kanter), pressveck, veckade tyger (gardiner, draperier och så vidare), solfjärdrar, drinkparasoll och dragspel (dragspelsalbum är en klassiker). Självklart kan vi även inspireras av ord och uttryck som utveckling, invecklad, vecka, veckopeng och så vidare. Nedan ges länkar till några tidigare publicerade alster med veck. Bland annat har Alien Bling gjort en video där hon visar hur vi kan skapa ett så kallat waterfallkort och där spelar veck en central roll.

Skrotbokens länkar

0 kommentarer: