Vi firar mamma

on 31 maj 2009

av Sam

Det är klart att alla mammor skall firas med en alldeles egen dag!

I Sverige firades mors dag första gången 1919 på initiativ av Cecilia Bååth-Holmberg.
Idag firas det väl vanligast med blommor, kanske ett litet paket och vem vet kanske slipper hon stå vid spisen också! =)


Min layout som jag gav mamma idag. Den visar på både det mörka och ljusa. Mamma har ju mycket ont men är ändå den som håller ihop familjen som ett nät. Det finns fler symboler i bilden men de är privata. Mest är i alla fall de många hjärtana som visar hur mycket jag tycker om henne. Fast pärlplattan är förstås lila egentligen.

Och ja, jag vet - det är smart att ta bort textkanten innan man monterar men det glömde jag. Mamma skall hjälpa mig att klippa bort den sen.

Layout av Sam

Cool kunskap!
Jag tittade lite inne på Wikipedia och där hittade jag denna texten, visst jag är helt med på noterna fram till punkt 4, där börjar jag nog tveka lite för att inte tala om punkt 5, den förstår jag inte alls men punkt 6 är helt OK:

Anvisningar till firande av Mors dag

1. Svenska flaggan hissas från hemmets flaggstång.

2. Mor hälsas om morgonen med sång av barnen.

3. Hon bjudes före uppstigandet på gott kaffe och bröd, berett av barnen. Hon hedras med blommor och en liten gåva.

4. Henne beredes, så långt det är möjligt, vila och frihet från allt hushållsarbete under den dagen. Barnen bädda, sopa, laga mat och diska.

5. Vid eftermiddagskaffet eller på aftonen hålles en liten högtidlighet, där far i huset medverkar. Något vackert läses upp utantill, och hjärtats tack bringas Mor, som är hemmets sammanhållande kraft. Barnen utbedja sig Mors förlåtelse för ohörsamhet och bristande tacksamhet, för allt som vållat Mor sorg, suckar, bekymmer och svårigheter.

6. Frånvarande barn hälsa Mor med brev eller telegram eller vykort, som särskilt gjorts och tillhandahålles för Mors dag.

ur broschyren "Anvisningar till firande av Mors dag" 1920, återgiven i Skånska Dagbladet 2008-05-25.


Med pompa och ståt, egna sånger och teckningar...
eller om ni firar som listan här ovanför spelar inte någon roll, kom bara ihåg att fira din mamma idag, för hur det än är - utan henne fanns du inte idag!

Så grattis alla mammor önskar både jag och mina vänner på Skrotboken!


Gåva från en mycket älskad dotter! I asken fanns förutom de vackra örhängena ett brev och en vacker sång som hon kommit på själv. Tack raring, älskar dig med!
Foto av Bi


En regning dag plockade maxell fram fingerfärgerna. Sonen och en kompis fick måla fritt och vi gjorde även handavtryck. Idag på morsdag får två mödrar varsitt kort.


Vi skar ut ett handavtryck och skapade ett traditionellt och kärleksfullt kort i grönt till mor.
Kort av maxell och sonens kompis



En del av en teckning eller målning skars ut och sedan hjälptes flera personer åt att skapa ett somrigt segelkort. Självklart fick mor det på morsdag, det vill säga lagom till sommaren...
Kort av maxell och son med flera


Länkar
Wikipedia - Mors dag

0 kommentarer: