Lucia med söm och pärla

on 13 december 2011

av Marie/missan78

I dag är det Lucia och vi firar med att göra kreationer som innehåller sömmar och pärlor.

Lucia är en gammal legend om en ung kvinna från Syrakusa som vandrade runt till fattiga människor med mat och ljus i mörka tider. Enligt legenden försökte man döda Lucia för att hon var kristen, men det sägs att vad de än gjorde så dog hon inte. Vill du läsa mer om legenden följ länkarna längst ner i inlägget.

Lucia med söm och pärla
Lucia bryter av denna mörka tid med mycket ljus och värme. Vi ger här lite Luciainspiration. Vi associerar och använder sömmar för sömmarna i lusse- och stjärngosselinnena och halvpärlor istället för glittret. Här Missan78 som gjort ett lucia kort.


Jag valde att göra ett lucia kort där jag målade lucian med PM-pennor och sydde kanterna förhand. Lucia är nog den mest underbara tid som finns. Några halvpärlor finns också med.
Kort av Missan78

Vi fortsätter med fler Lucia hälsningar.


Här kommer en Lucia som tar i ända nere från tårna - vem minns inte alla härliga underbara luciatåg på dagis, hos dagmamman, eller skolan där det sjöngs för kung och fosterland. Här målade jag med MCP - glitter i hår, krans och nattlinne samt halvpärlor i ljusen och som dekoration. Raksöm och zickzack piffade upp det hela.
Kort av Chruss



Jag ville med detta kort ge en känsla av ljus i mörkret. Jag älskar struktur och det murriga och har försökt förstärka det med guld och grönt.
Kort av Totoro



Hälsning med söm och struktur
Kort av Totoro

Vi fortsätter med ett Lucia layout av snorsk.


Jag bläddrade igenom mina foton från förra advent och julen och hittade det här fotot på min dotters fina adventsljusstake. Fotot är taget med hipstamatic-appen i min iPhone och jag tycker det är riktigt stämningsfullt! Jag jobbade vidare med de varma gula tonerna och lade till lite mer dramatik med hjälp av svart cracklepaint och mist. Jag sydde en ram runt layouten med symaskinen. Vita bokstäver i titeln fick bryta av och lugna ner.
Layout av snorsk

Nästa kort blir en vinter hälsning av Skberg74.


Ett julkort där mönsterpappret får vara motivet, jag sydde för hand med rosa tråd och gjorde halvpärlor av pearlmaker.
Kort av Skberg74



Halvpärlor av pearlmaker
Kort av Skberg74

Vi avslutar med två julhälsningar av Kosepute och Mahlin78.


Jag har gjort ett ganska enkelt, men ändå väldigt arbetat kort. Jag har sytt på maskin i kanten av mönsterpappret. Och det smälte in väldigt bra i kortet. Bokstäverna är rosa från början. Jag har målat på dem med Promarkers, glittrat med Stickles och sedan krackeleringslack över. Det resulterade i bokstäver som drar mer åt orange. Men det bryter av bra mot de andra färgerna. Slutligen har jag satt fast halvpärlor lite överallt
Kort av Kosepute



Ett kort gjort med papper från flera olika tillverkare och årgångar, men som harmoniserade så bra att jag inte kunde motstå att blanda allt! Att jag sedan hade tråd som passade lika bra till hemma gjorde saken bara ännu bättre! Stämpelns text har jag förstärkt med GlitterStickles för mer effekt. Vill du läsa mer gå in på länken här nere.
Kort av Mahlin78

Även om man inte är religiös eller tror på Lucia som ett helgon så är denna tradition något att fira för alla. För just tanken med att Lucia kom till människor med ljus och mat i svåra tider är väl något som vi alla kan tänka på när vi ser Luciatåget i år.

Länkar
Wikipedia - Legenden om Lucia
Lucia synskadades skyddshelgon De synskadades riksförbund


Skrotbokens länkar
Gul jul av Birgitta/Bi
Lucia med glitter och bling av maxell
Lucia - Ljusets drottning av Bi - Inför Lucia 2008
Sy i tyg och papper av Bi - Innehåller alster med söm samt en länklista för tidigare (sedan 2010) publicerade alster med söm

0 kommentarer: